Ν.Μπατάκης. ΠΑΣΚ-Γιατρών. Δύο χρόνια αλλαγών και είκοσι χρόνια μεταρρυθμίσεων στην υγεία.

Αθήνα 15/12/2011

Δύο χρόνια μνημονιακών αλλαγών και είκοσι χρόνια μεταρρυθμίσεων στην υγεία και ο πολίτης στα νοσοκομεία αναστενάζει και στις ουρές τις ανύπαρκτης πρωτοβάθμιας φροντίδας σέρνεται.
Γιατί εμείς βλέπουμε το ποτήρι των αλλαγών στην υγεία δύο χρόνια μετά άδειο και όχι μισογεμάτο ?
Απαντούμε, μια επίσκεψη στα νοσοκομεία θα πείσει και τον οποιονδήποτε καλόβουλο συνέλληνα ότι η κατάσταση στον χώρο της υγείας τα δύο χρόνια των μνημονιακών αλλαγών στην υγεία  στη περίοδο υπουργίας του κ. Λοβέρδου κατρακυλά στο χειρότερο .
Αν οποιοσδήποτε ρωτήσει ένα ασφαλισμένο αν το κακό χθες είναι καλύτερο από το σήμερα θα του απαντήσει με το λαϊκό ρητό « κάθε πέρυσι και καλύτερο».
Αν ρωτήσεις τον κ. Λοβέρδο πως εξελίσσεται η μνημονιακή πολιτική των αλλαγών στην υγεία  δύο χρόνια τώρα,  θα σου απαντήσει με τον ρητορικό στόμφο που τον διακρίνει «καταφέραμε σε περίοδο παρατεταμένης οικονομικής κρίσης να διατηρήσουμε την προσβασιμότητα στο σύστημα υγείας»
Βέβαια ο κύριος Λοβέρδος δεν απαντά καθόλου στο ερώτημα σε ποια  ποιότητα παροχών υγείας έχει προσβασιμότητα ο Έλληνας πολίτης επί υπουργίας του .
Αυτή η απόσταση μεταξύ του υπουργού υγείας και του Έλληνα καταναλωτή υπηρεσιών υγείας προφανώς οφείλεται στην αναποτελεσματικότητα της ηγεσίας του υπουργείου υγείας και στην αδυναμία της να αντιμετωπίσει την καθημερινότητα τόσο στο επίπεδο της νοσοκομειακής περίθαλψης όσο και στο επίπεδο της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
Αν και σαν παράταξη είμαστε ξεκάθαρα τοποθετημένοι στην άποψη ότι η υγεία δεν είναι εμπορικό αγαθό, εν τούτοις ένας καλόπιστος παρατηρητής νεοφιλελεύθερων απόψεων για την υγεία θα διαπίστωνε παντελή έλλειψη επενδύσεων και στον ιδιωτικό τομέα παροχών υγείας.
Ενώ δηλαδή καταρρέει ο δημόσιος τομέας υγείας ,ο ιδιωτικός τομέας παραμένει στάσιμος και προσπαθεί να προβλέψει ποιές είναι οι διαθέσεις και ο σχεδιασμός της ηγεσίας  του υπουργείου υγείας, δηλαδή δεν είναι σαφές το επενδυτικό περιβάλλον στο οποίο καλείται να λειτουργήσει ή να ανανεώσει τον εξοπλισμό του  .
Είναι σαφές και το επαναλαμβάνουμε συνεχώς μέσα από τα κείμενα και τις τοποθετήσεις της παράταξης της ΠΑΣΚ-ΓΙΑΤΡΩΝ ( ygeia.pask-giatron.gr) ότι δεν υπάρχει ούτε σχεδιασμός ούτε στρατηγική διαχείρισης σε περίοδο οικονομικής κρίσης .
Πιστεύουμε ότι ακόμη και σε περιόδους οικονομικής δυσπραγίας και έντονων περικοπών μπορεί μια σοβαρή πολιτική ηγεσία να την μετατρέψει σε ανάπτυξη επιχειρώντας σοβαρές διαρθρωτικές αλλαγές ,επενδύοντας σε τεχνολογικούς πόρους ,εξορθολογίζοντας  τις δαπάνες και βελτιώνοντας την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας.
Η σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου υγείας διακατέχεται από ένα ασύλληπτο τυχοδιωκτισμό πασπαλισμένο με μπόλικη δημοσιογραφική προβολή που το αποτέλεσμα της είναι η μετατροπή του δημόσιου αγαθού της υγείας σε προνοιακή  παροχή  επιπέδου πτωχοκομείου.
Αυτό εννοεί ο υπουργός υγείας κ. Λοβέρδος όταν λέει ότι καταφέραμε να κρατήσουμε την προσβασιμότητα στα νοσοκομεία .
Μεθερμηνευόμενο ότι από τώρα και στο εξής, αργά αλλά σταθερά τα νοσοκομεία θα μετατραπούν σε πτωχοκομεία και η πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας σε προνοιακές δομές παροχής των απολύτως στοιχειωδών υπηρεσιών.
Ένας τρίτος καλόπιστος παρατηρητής θα μας έλεγε, μα τόσο νομοθετικό έργο έχει παραχθεί, τόσες πανηγυρικές εκδηλώσεις ανακοινώσεων έχουν γίνει στο Ζάππειο και αλλού, τι είναι όλα αυτά??

Απαντάμε ευθέως, νομοθετήματα γονατογραφήματα, σε μια προσπάθεια οριζόντιας  μείωσης των δαπανών, με στόχους πρόχειρους και ανέφικτους ,χωρίς σχεδιασμό    στρατηγικής υποχώρησης και περικοπής των δαπανών και βέβαια χωρίς ένα οργανωμένο και συγκροτημένο πρόγραμμα διαρθρωτικών αλλαγών.
Για να φανεί ο υπουργός αρεστός στους δανειστές μας διέλυσε τις στοιχειώδεις  κοινωνικές υποδομές χωρίς να δώσει έμφαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας.
Η δημιουργία του ΕΟΠΠΥ είναι ατελής και η λειτουργία του κρίνεται ασαφής ,που αντί να λύνει προβλήματα θα δημιουργεί προβλήματα στους γιατρούς και ταλαιπωρία στους ασφαλισμένους.      |
Σε πρόσφατή συνέντευξη του κ. Κυριόπουλου κρίνοντας την εφαρμογή του μνημονίου στην υγεία δήλωσε ότι : «Στο τέλος του 2012 η δημόσια δαπάνη για την υγεία θα έχει μειωθεί κατά 30% και περίπου κατά 50% η ιδιωτική δαπάνη, αυτό σημαίνει με λιγότερους ανθρώπους καθώς ελαττώνεται το ανθρώπινο δυναμικό και λιγότερη τεχνολογία να εξασφαλίσουμε υπηρεσίες υγείας στον πληθυσμό.
Ήδη έχουμε τις πρώτες επιπτώσεις στην υγεία του πληθυσμού από τα πρόσφατα ελληνικά δεδομένα του 2011 .
Υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά στο επίπεδο υγείας όπως αναφέρεται από τον πληθυσμό μετά του 2006 και του 2011,επί τα χείρω!! Αυτή η κατάσταση υγείας δεν αφορά όλο τον πληθυσμό εν τω συνόλω του. Αφορά σε αυτούς που είναι συνταξιούχοι , είναι άνεργοι, γυναίκες και κυρίως στο επίπεδο υγείας των χρονίως πασχόντων, οι οποίοι καταναλώνουν το 65 έως 70% των υπηρεσιών υγείας».
Αν λάβουμε υπόψη την μείωση της πρόσβασης προς τα ιατρεία λόγω της μείωσης των εισοδημάτων , ο πολίτης κατευθύνεται προς τα νοσοκομεία με αποτέλεσμα την αύξηση του ούτως ή άλλως ακριβού λειτουργικού τους κόστους.
Αν πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:
Απορροφητικότητα του ΕΣΠΑ 2007 – 2013 ελάχιστη, σε κάποιες δηλώσεις του το παραδέχτηκε και ο ίδιος ο υπουργός υγείας.
Σχεδιασμός για τις προτεραιότητες των επενδύσεων μέσω ΕΣΠΑ ανύπαρκτος.
Ακόμα και σήμερα διάφοροι επαΐοντες κομματικοί παράγοντες και βουλευτές παρεμβαίνουν για εξοπλισμό στην περιφέρεια τους αδιαφορώντας αν είναι κλινικά αναγκαία η προμήθεια αυτού ή όχι.
Η παράταξη μας προτείνει : Ο εξοπλισμός να τοποθετηθεί κατά προτεραιότητα στα μεγάλα νοσοκομεία όπου σηκώνουν τον κύριο όγκο  των καθημερινών εφημεριών και ανάλογα με την τεχνογνωσία που διαθέτουν.
Δεν είναι δυνατόν στο 21 αιώνα νοσοκομεία αιχμής όπως ο Ερυθρός Σταυρός και το Λαϊκό νοσοκομείο να μην διαθέτουν αξονικό τομογράφο και ο κύριος υπουργός να παραμένει απαθείς θεατής .
Δεν μπορεί ο Ερυθρός Σταυρός το μοναδικό δημόσιο νοσοκομείο στο λεκανοπέδιο Αττικής που εκτελούνται εμβολισμοί στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα να μην διαθέτει σύγχρονο αγγειογράφο, και να έχουν  εμπλακεί σε μία ατέρμονη διαδικασία παρεμβάσεων στις προδιαγραφές από εξωγενείς  παράγοντες, εταιρείες που απειλούν ,προσφυγές στα δικαστήρια και να μην προχωρά τίποτα.
Προτείνουμε : Οι προμήθειες σε τεχνολογικό εξοπλισμό να γίνονται με την διαδικασία ανοικτού ανταγωνιστικού διαλόγου.
Το σύστημα της Εθνικής Επιτροπής Προμηθειών Υγείας απέτυχε.
Συγχωνεύσεις νοσοκομείων : Ο τρόπος και η διαδικασία που ακολουθείται δεν υπακούει σε κανόνες ενός ολοκληρωμένου επιχειρησιακού σχεδιασμού ο οποίος λαμβάνει υπόψη του επιδημιολογικά δεδομένα ανά πληθυσμιακή περιοχή που αναπτύσσεται η υγειονομική μονάδα.
Σαν παράδειγμα αναφέρουμε τις διάσπαρτες νευροχειρουργικές ,αγγειοχειρουργικές, ορθοπεδικές  κλινικές κ.α. η ανάπτυξη των οποίων δεν υπακούει σε επιδημιολογικά δεδομένα, με αποτέλεσμα και το κόστος λειτουργίας να είναι μεγάλο και οι δεξιότητες των γιατρών να είναι περιορισμένες.
Η λύση που προωθεί ο κ. Λοβέρδος  ένας συντονισμός λειτουργικών δραστηριοτήτων από ένα πρόσωπο που λέγεται διοικητής ή πρόεδρος, που στόχο έχει να μειώσει το λειτουργικό κόστος των εφημεριών υποβαθμίζοντας την ποιότητα των υπηρεσιών και εξοντώνοντας τους γιατρούς και το νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό.
Προτείνουμε : Οι συγχωνεύσεις  των υγειονομικών μονάδων να γίνει βάση επιδημιολογικών δεδομένων ανά πληθυσμιακή περιοχή που απευθύνεται η μονάδα και ανά περιφέρεια, με ταυτόχρονη τροποποίηση και σύσταση νέων οργανισμών.
Δεν μπορεί όμως να ελεγχτεί το ακριβό κόστος των νοσοκομείων αν δεν στραφεί ο κύριος όγκος των δαπανών σε ένα σύστημα ολοκληρωμένης πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και όχι σε αυτό το έκτρωμα που ονομάζεται ΕΟΠΠΥ.
Ο υπουργός υγείας αντιλαμβανόμενος την μέχρι τώρα αδιέξοδη πολιτική του, που κύριο στόχο είχε την λογιστική επίτευξη των στόχων του μνημονίου αδιαφορώντας παντελώς για την επίδραση αυτών των πολιτικών στις υπηρεσίες υγείας και στους πολίτες, συνέστησε επιτροπή σοφών ,όπως και κατά το παρελθόν ο κ. Κρεμαστινός , να του παραδώσει πόρισμα για την πορεία του μνημονίου στην υγεία και ποιες είναι οι προοπτικές του συστήματος υγείας στο μέλλον.
Στο σημείο αυτό η παράταξη της ΠΑΣΚ- ΓΙΑΤΡΩΝ θα πρότεινε, αξιολογώντας την μέχρι τώρα πορεία των αλλαγών στην υγεία ,να οδεύσει ο κύριος Λοβέρδος υπουργός υγείας στο σπίτι του, με τον έπαινο της πλήρους αναποτελεσματικότητας και της εσκεμμένης αποσάθρωσης του κοινωνικού κράτους και των υπηρεσιών υγείας .
Για την ΠΑΣΚ-ΓΙΑΤΡΩΝ
Δρ. Νικόλαος Εμμ Μπατάκης
Συντονιστής διευθυντής ακτινολόγος
Μέλος του Δ.Σ του Ι.Σ.ΑΘΗΝΩΝ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *