Αποφθέγματα αρχαίων Ελλήνων για τον θάνατο

PlatonSΟ θάνατος δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ο διαχωρισμός δύο πραγμάτων, του ενός απ’ το άλλο,

δηλαδή της ψυχής απ’ το σώμα.

ΠΛΑΤΩΝΑΣ (Γοργίας, 524Β)

” Ο θάνατος τυγχάνει ων, ως εμοί δοκεί, ουδέν άλλο ή δυοίν πραγμάτοιν διάλυσις,

της ψυχής και του σώματος απ’ αλλήλου. ”

`Οταν επέρχεται ο θάνατος στον άνθρωπο, το μεν θνητό μέρος αυτού, καθώς φαίνεται, πεθαίνει,

το δε αθάνατο, η ψυχή, σηκώνεται και φεύγει σώο και άφθαρτο.

 

ΠΛΑΤΩΝΑΣ (Φαίδων, 10Ε)

 

” Επιόντος άρα θανάτου επί τον άνθρωπον, το μεν θνητόν, ως έοικεν, αυτού αποθνήσκει,

το δ’ αθάνατον, σώον και αδιάφθορον, οίχεται απιόν. ”

 

Ωραία πραγματικά απόκρυφη διδασκαλία μας δόθηκε απ’ τους θεούς, ότι δηλαδή ο θάνατος,

όχι μόνο δεν είναι κακό (επιζήμιο) για τους ανθρώπους, αλλ’ αντίθετα είναι ωφέλιμο πράγμα.

 

Επιτάφιο επίγραμμα ιεροφάντη (Εφημερίδα Αρχαιολόγων 1883,σελ.81)

 

” Η καλόν εκ μακάρων μυστήριον, ου μόνον είναι τον θάνατον θνητοίς ου κακόν, αλλ’ αγαθόν. ”

 

 

Ο, τι πεθαίνει δε χάνεται, αλλά μένει μέσα στη φύση.

 

ΜΑΡΚΟΥ ΑΥΡΗΛΙΟΥ(Τα εις Εαυτόν Η,ιη)

 

” `Εξω του κόσμου το αποθανόν ου πίπτει. ”

 

 

Τίποτα δε διαφέρει ο θάνατος απ’ τη ζωή.

 

ΘΑΛΗΣ (Διογ.Λαερτ.Βιοι Φιλοσ.Ι,35)

 

” Ουδέν έφη τον θάνατον διαφέρειν του ζην. ”

 

Ο θάνατος τότε θα έλθει, όποτε οι Μοίρες ορίσουν.

 

ΚΑΛΛΙΝΟΣ (Ανθολ.Στοβαίου ΝΑ,19)

 

” Θάνατος τότ’ έσσεται οπότε κεν δη Μοίραι επικλώσωσι. ”

 

 

Ο ύπνος και ο θάνατος είναι δίδυμα αδέλφια.

 

ΟΜΗΡΟΣ (Ιλιάς,Π,672)

 

” Ύπνω και θανάτω διδυμάοσιν . ”

 

Η ένωση της ψυχής με το σώμα δεν είναι με κανένα τρόπο ανώτερη απ’ το χωρισμό τους.

 

ΠΛΑΤΩΝΑΣ (Νόμοι,828D).

 

” Κοινωνία γαρ ψυχή και σώματι διαλύσεως ουκ έστιν η κρείττον. ”

 

`Οποιος απ’ τους ανθρώπους φοβάται πολύ το θάνατο, γεννήθηκε μωρός. Η έννοια του θανάτου, ανήκει στη Μοίρα.

`Οταν έλθει ο καιρός, ακόμα και στ’ ανάκτορα του Δία αν καταφύγεις, είναι αδύνατο να τον αποφύγεις.

 

ΣΟΦΟΚΛΗΣ (Ανθολ.Στοβ.ΡΙΗ,12)

 

” `Οστις δε θνητών θάνατον ορρωδεί λίαν, μωρός πέφυκε· τη τύχη μέλει τάδε·

όταν δ’ ο καιρός του θανείν ελθών τύχη, ουδ’ αν προς αυλάς Ζηνός εκφύγει μολών. ”

 

 

Πρέπει ν’ ακολουθήσουμε την άποψη του Αναξαγόρα, εξ’ αιτίας της οποίας αναφώνησε,

όταν πέθανε το παιδί του: “`Ηξερα ότι γέννησα θνητό”.

 

ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ (Ηθικά,474D).

 

” `Εξεστι γαρ την Αναξαγόρου διάθεσιν, αφ’ ης επί τη τελευτή του παιδός ανεφώνησεν,

“`Ηδειν θνητόν γεννήσας”. ”

 

 

 

Πένθησε με μέτρο τους γνωστούς σου. Γιατί δεν έχουν πεθάνει,

αλλά τον ίδιο δρόμο που όλοι αναγκαστικά θα περάσουμε, αυτοί τον πήραν πρώτοι.

 

ΑΝΤΙΦΑΝΗΣ (Ανθολ.Στοβ.ΡΚΔ,27).

 

” Πενθείν δε μετρίως τους προσήκοντας φίλους, ου γαρ τεθνάσιν, αλλά την αυτήν οδόν,

ην πάσιν ελθείν έστ’ αναγκαίως έχον, προεληλύθασιν. ”

 

 

 

Το θάνατο κανένας δε πρέπει να φοβάται, εκτός αν είναι εντελώς ανόητος και δειλός.

Την αδικία όμως πρέπει να φοβάται. Γιατί, αν η ψυχή φτάσει στον `Αδη με το βάρος των χειροτέρων αδικημάτων, θα είναι γι’ αυτήν η μεγαλύτερη απ’ όλες τις συμφορές.

 

ΠΛΑΤΩΝΑΣ (Γοργίας,522Ε).

 

” Αυτό μεν το αποθνήσκειν ουδείς φοβείται, όστις μη παντάπασιν αλόγιστός τε και άνανδρος εστί, το δε αδικείν φοβείται. πολλών γαρ αδικημάτων γέμοντα την ψυχήν εις `Αιδου αφικέσθαι πάντων έσχατον κακών εστίν. ”

 

 

Τους ανθρώπους ταράζουν όχι οι καταστάσεις που περνούν, αλλά οι ιδέες που έχουν γι’ αυτές. Ο θάνατος δεν είναι κάτι φοβερό, γιατί τότε θα ήταν και για το Σωκράτη. Το θάνατο τον κάνει φοβερό η ιδέα ότι είναι φοβερός.

 

ΕΠΙΚΤΗΤΟΣ (Εγχειρίδιο,V).

 

” Ταράσσει τους ανθρώπους ου τα πράγματα, αλλά τα περί των πραγμάτων δόγματα, οίον ο θάνατος ουδέν δεινόν, επεί Σωκράτη αν εφαίνετο· αλλά το δόγμα το περί του θανάτου διότι δεινόν, εκείνο το δεινόν έστιν. ”

 

Να μη πεις για οποιοδήποτε πράγμα ότι το “έχασα”, αλλά ότι, το “απέδωσα”. Πέθανε το παιδί σου; Απεδόθη. Πέθανε η γυναίκα σου; Απεδόθη. Σου κλέψανε τη περιουσία σου; Μα κι’ αυτή απεδόθη. Όσο σου δίνεται να το έχεις, φρόντιζέ το, ως κάτι ξένο, όπως οι περαστικοί το ξενοδοχείο.

 

ΕΠΙΚΤΗΤΟΣ (Εγχειρίδιο,ΧΙ).

 

” Μηδέποτε επί μηδενός είπεις ότι “Απώλεσα αυτό”, αλλ’ ότι “Απέδωκα”. Το παιδίον απέθανεν; απεδόθη. Η γυνή απέθανεν; απεδόθη. Το χωρίον αφηρέθην; Ουκούν και τούτο απεδόθη… μέχρι δ’ αν διδώ ως αλλοτρίου αυτού επιμελού, ως του πανδοχείου οι παριόντες.

 

Πηγή ellinikoarxeio.com

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *