Το μαχαίρι στον λαιμό βάζει το Υπουργείο Οικονομικών σε χιλιάδες «νέους» συνταξιούχους, ανέργους ασφαλιστικών ταμείων πλην ΟΑΕΔ, αλλά και απολυμένους, αναγκάζοντάς τους με αντισυνταγματική εγκύκλιο να πληρώσουν το χαράτσι της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης.
Οι δήθεν ευεργετικές «οδηγίες» του Υπουργείου Οικονομικών που υπήρχαν για οικονομικά ασθενείς κοινωνικές ομάδες ήταν τελικά το «καρότο». Η υπ. Αριθμ. 1223 ερμηνευτική εγκύκλιος είναι το μεγάλο μαστίγιο…
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΟΓΟΥ
Ας απλοποιήσουμε τα πράγματα, για να γίνουμε περισσότερο κατανοητοί. Κατ’ αρχάς εξ ορισμού «αλληλεγγύη» καλείται η «συναίσθηση αμοιβαίας αλληλοβοήθειας ανάμεσα στα μέλη μιας κοινωνίας». Με ποιο τρόπο, όμως, η εισφορά αλληλεγγύης γίνεται καλοσκηνοθετημένη ταινία τρόμου; Εύκολο. Στα πρώτα «ραβασάκια» που έστειλε το Υπουργείο Οικονομικών, έδειχνε την απόλυτη ευαισθησία του σε όλους τους πολίτες.
Για να μην τρομοκρατηθούν με το αναγραφόμενο ποσό του έκτακτου χαρατσιού, τους έδινε και οδηγίες για το πώς θα μπορούσαν να ΑΠΑΛΛΑΓΟΥΝ από αυτό (πιν. Α). Οι οδηγίες ήταν ευανάγνωστες και ξεκάθαρες. Μεταξύ των άλλων, όπως σημειώνουμε παρακάτω, η ευαισθησία του Υπουργείου Οικονομικών τοποθετούσε πέπλο προστασίας σε απολυμένους, όσους συνταξιοδοτήθηκαν και έλαβαν εφάπαξ, επιδόματα κ.τ.λ, αλλά και ανέργους κατά το 2011, ανεξαρτήτως από το αν είχαν εισοδήματα το 2010.
Αποσπασματικά παραθέτουμε τα επίμαχα σημεία των οδηγιών:
Οδηγίες- Πληροφορίες επί του εκκαθαριστικού σημειώματος
Μετά τη λήψη του εκκαθαριστικού σημειώματος υποβάλλετε στην Δ.Ο.Υ. αίτηση για νέα εκκαθάριση:
Α. Εάν επιβλήθηκε εισφορά του ν. 3986/2011
Β. σε αποζημιώσεις που λάβατε λόγω διακοπής εργασιακής σχέσης.
Γ. σε εφάπαξ παροχές ταμείων πρόνοιας και ασφαλιστικών οργανισμών, εφάπαξ, επιδόματα δημοσίων υπαλλήλων κ.τ.λ.
Ε. Εφόσον λαμβάνετε επίδομα ανεργίας, έστω κι αν κατά το 2010 είχατε εισόδημα και δεν έχετε πραγματικά εισοδήματα κατά τον χρόνο της παραπάνω εισφοράς.
Ας δούμε τώρα τι αναφέρει η κατεπείγουσα εγκύκλιος του Υπουργείου Οικονομικών. Του ίδιου υπουργείου που έδινε συμβουλές-νουθεσίες σε αδύναμους οικονομικά πολίτες:
Για τις αποζημιώσεις που δήθεν δεν θα φορολογούνταν και τα εφάπαξ αναφέρει: «Επισημαίνεται ότι δεν εξαιρούνται ούτε τα εφάπαξ, ποσά κοινωνικής ενίσχυσης που καταβλήθηκαν, ελεύθερα φόρου, από τον ΟΑΕΔ σε απολυόμενους της Ολυμπιακής Αεροπορίας και άλλων Οργανισμών, διότι αυτά δεν αποτελούν ποσά αποζημιώσεων του άρθρου 14 του ΚΦΕ.
Και λίγο παρακάτω υπάρχει η μεγάλη νάρκη. Αυτή που διαχωρίζει τους ανέργους και καταπατά το άρθρο 4 του Συντάγματος περί ισότητας των πολιτών:
Οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για να απαλλαγεί ένας άνεργος από την καταβολή της ειδικής εισφοράς είναι οι εξής:
α) Να είναι εγγεγραμμένος στο μητρώο των μακροχρόνια ανέργων του ΟΑΕΔ ή να λαμβάνει επίδομα ανεργίας από τον εν λόγω οργανισμό και όχι από άλλα ταμεία (πχ. NAT). Σε καμία άλλη περίπτωση δεν έχει την απαλλαγή. Οι προϋποθέσεις αυτές πρέπει να συντρέχουν στο πρόσωπό του κατά την 31/08/2011, ημερομηνία έκδοσης των πρώτων εκκαθαριστικών σημειωμάτων, για να υπάρχει ένα σημείο αναφοράς, κοινό για όλους τους φορολογούμενους. Ο φορολογούμενος δύναται να υποβάλει αίτηση στη Δ.Ο.Υ. για διαγραφή της εισφοράς που βεβαιώθηκε μετά την έκδοση της απόφασης επιδότησης ανεργίας από τον ΟΑΕΔ, εφόσον προκύπτει από αυτή ότι η επιδότησή του έχει αρχίσει τουλάχιστον από 31/08/2011.
β) Να μην έχει κατά τη χρήση 2011 πραγματικά εισοδήματα άλλης πηγής, έστω και μικρού ποσού, γεγονός που το δηλώνει υπεύθυνα ο φορολογούμενος και είναι δυνατόν να ελεγχθεί κατά την υποβολή της φορολογικής του δήλωσης οικονομικού έτους 2012.
Στην έννοια του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνονται τεκμαρτά εισοδήματα. Για την εξαίρεση των ανέργων δεν εξετάζονται τα εισοδήματα της χρήσης 2010.
Επισημαίνεται ότι απαλλάσσεται μόνο η επιδότηση ανεργίας από τον ΟΑΕΔ και όχι άλλες ειδικές επιδοτήσεις, ακόμη κι αν καταβάλλονται από τον ΟΑΕΔ, ή από άλλα Ταμεία και Οργανισμούς».
Σε απλά Ελληνικά, ο άνεργος του ΟΑΕΔ είναι άλλος από τον άνεργο ναυτικό (του ΝΑΤ), τον άνεργο δημοσιογράφο ή, τεχνικό ΜΜΕ (του ΤΣΠΕΑΘ), τον άνεργο πολιτικό μηχανικό, δικηγόρο, οπερατέρ!!! Όλοι πλην εκείνων που είχαν ένσημα του ΙΚΑ θα πάνε να τα σκάσουν τα χρήματα. Και όχι μόνον αυτό, αλλά θα πληρώσουν κανονικά το χαράτσι, αφού θα υπολογιστεί ΚΑΙ η αποζημίωση που έλαβαν πέρυσι!!!
Διέλυσαν και κατέλυσαν κάθε έννοια συνταγματικότητας
Σύμφωνα με το άρθρο 4. Παρ. 1. Του ισχύοντος Συντάγματος «Οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του Νόμου». Κατά τα οριζόμενα δε, στην παρ. 5 «οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους».
Είναι πασιφανές πως με τα παραπάνω παραβιάζεται κατάφωρα το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της ισότητας ενώπιον του νόμου, το οποίο επιβάλλει η Πολιτεία. Επίσης δεν μεταχειρίζεται, κατά παράβαση της εν λόγω συνταγματικής αρχής, με ομοιόμορφο τρόπο τους φορολογούμενους που τελούν υπό όμοιες συνθήκες από πλευράς φοροδοτικής ικανότητας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ-ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΟΥ ΣΦΙΓΓΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΤΟ ΒΡΟΓΧΟ ΣΤΟΝ ΛΑΙΜΟ ΑΝΕΡΓΩΝ, ΣΥΝΑΞΙΟΥΩΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΚΛΗΡΟΝΟΜΩΝ:
ΠΟΛ.1223/13.10.2011
Οδηγίες για συγκεκριμένες περιπτώσεις για την ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα, την έκτακτη εισφορά σε αντικειμενικές δαπάνες και το τέλος επιτηδεύματος
Αθήνα, 13 Οκτωβρίου 2011
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΓΕΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔ. (Δ12)
ΤΜΗΜΑ Α’
Ταχ. Δ/νση: Κ.Σερβίας 10
Ταχ. Κώδικας: 101 84 ΑΘΗΝΑ
Τηλέφωνο: 210 3375315-8
ΦΑΞ: 210 3375001
ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ
ΠΟΛ 1223
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για συγκεκριμένες περιπτώσεις για την ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα, την έκτακτη εισφορά σε αντικειμενικές δαπάνες και το τέλος επιτηδεύματος.
Με αφορμή τα ερωτήματα που έχουν τεθεί στην υπηρεσία μας, σας κοινοποιούμε οδηγίες για συγκεκριμένα θέματα που έχουν τεθεί προς ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή των διατάξεων του ν. 3986/2011.
Α. Ειδική εισφορά αλληλεγγύης (άρθρο 29)
1. Οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για να απαλλαγεί ένας άνεργος από την καταβολή της ειδικής εισφοράς είναι οι εξής :
α) Να είναι εγγεγραμμένος στο μητρώο των μακροχρόνια ανέργων του ΟΑΕΔ ή να λαμβάνει επίδομα ανεργίας από τον εν λόγω οργανισμό και όχι από άλλα ταμεία (πχ. NAT). Σε καμία άλλη περίπτωση δεν έχει την απαλλαγή. Οι προϋποθέσεις αυτές πρέπει να συντρέχουν στο πρόσωπο του κατά την 31/08/2011, ημερομηνία έκδοσης των πρώτων εκκαθαριστικών σημειωμάτων, για να υπάρχει ένα σημείο αναφοράς, κοινό για όλους τους φορολογούμενους. Ο φορολογούμενος δύναται να υποβάλλει αίτηση στη Δ.Ο.Υ. για διαγραφή της εισφοράς που βεβαιώθηκε μετά την έκδοση της απόφασης επιδότησης ανεργίας από τον ΟΑΕΔ, εφόσον προκύπτει από αυτή ότι η επιδότηση του έχει αρχίσει τουλάχιστον από 31/08/2011.
β) Να μην έχει κατά την χρήση 2011 πραγματικά εισοδήματα άλλης πηγής, έστω και μικρού ποσού, γεγονός που το δηλώνει υπεύθυνα ο φορολογούμενος και είναι δυνατόν να ελεγχθεί κατά την υποβολή της φορολογικής του δήλωσης οικονομικού έτους 2012.
Στην έννοια του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνονται τεκμαρτά εισοδήματα. Για την εξαίρεση των ανέργων δεν εξετάζονται τα εισοδήματα της χρήσης 2010.
Επισημαίνεται ότι απαλλάσσεται μόνο η επιδότηση ανεργίας από τον ΟΑΕΔ και όχι άλλες ειδικές επιδοτήσεις, ακόμη κι αν καταβάλλονται από τον ΟΑΕΔ, ή από άλλα Ταμεία και Οργανισμούς.
2. Ειδικά ο φορολογούμενος που διέκοψε την εργασία του για να εκπληρώσει τη στρατιωτική του θητεία, εξαιρείται της εισφοράς αλληλεγγύης, καθ’ όσον εκπληρώνει την υποχρέωσή του προς την Πολιτεία, με την προϋπόθεση ότι κατά τον χρόνο της βεβαίωσης δεν έχει πραγματικά εισοδήματα.
3. Σύμφωνα με το άρθρο 29 του παραπάνω νόμου, εξαιρούνται και δεν προσμετρούνται στο συνολικό εισόδημα, τα εισοδήματα της περιπτ. θ’ της παραγρ. 5 του άρθρου 6 του ΚΦΕ. Δεν εξαιρείται το εξωιδρυματικό επίδομα της περιπτ. ε’ της ίδιας παραγράφου.
Ειδικά για την εφαρμογή του άρθρου 29 του ν.3986/2011, η εξαίρεση επεκτείνεται και στα πρόσωπα που παρουσιάζουν βαριές κινητικές αναπηρίες ποσοστού και ογδόντα τοις εκατό (80%), ανεξαρτήτως πηγής εισοδήματος. Για την απαλλαγή αυτή θα επακολουθήσει νομοθετική ρύθμιση.
Περαιτέρω, εξαιρούνται και τα εισοδήματα της παραγράφου 1 του άρθρου 14 και της περίπτωσης γ’ της παρ. 4 του άρθ. 45 του ΚΦΕ.
Η εισφορά επιβάλλεται με τον συντελεστή που αντιστοιχεί στο ποσό που απομένει μετά από την αφαίρεση του παραπάνω εισοδήματος της περιπτ.θ’ που δεν προσμετράται.
4. Σχετικά με τη σύγκριση των αποδοχών Γενικού Γραμματέα Υπουργείου με τις πάσης φύσεως αποδοχές και πρόσθετες αμοιβές ή απολαβές των προσώπων της περίπτωσης ε’ της παραγρ. 3 του άρθρου 29, στα οποία επιβάλλεται ειδική εισφορά με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%), λαμβάνεται υπ’ όψιν ως μισθός Γενικού Γραμματέα Υπουργείου όπως αυτός ορίστηκε με το 2/35981/0022-28/5/2010 έγγραφο της Δ22- Δ/νσης Μισθολογίου, δηλαδή ποσό 5.856,08 ευρώ. Οι αποδοχές και αμοιβές των υπόχρεων της περίπτωσης αυτής, όπως των Βουλευτών, Υπουργών, Υφυπουργών, Δημάρχων, Περιφερειαρχών κ.λπ. είναι αυτές που προκύπτουν μετά τον συνυπολογισμό και των κωδικών 659 – 660 της φορολογικής τους δήλωσης.
5. Οι κωδικοί της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2011, του πίνακα 6, που λαμβάνονται υπ’ όψιν για τον προσδιορισμό του εισοδήματος επί του οποίου θα υπολογίζεται η ειδική εισφορά, είναι 659-660,661-662,431-432,433-434,305-306.
Εκτός από τα ρητά κατονομαζόμενα ποσά του ν. 3986/2011 και της ΠΟΛ.1167/2.8.2011 Υπουργικής Απόφασης, κανένα άλλο ποσό δεν εξαιρείται από την ειδική εισφορά, αφού αυτή επιβάλλεται σε όλα τα εισοδήματα, ακόμη και τα απαλλασσόμενα.
Επισημαίνεται ότι δεν εξαιρούνται ούτε τα εφάπαξ ποσά κοινωνικής ενίσχυσης που καταβλήθηκαν, ελεύθερα φόρου, από τον ΟΑΕΔ σε απολυόμενους της Ολυμπιακής Αεροπορίας και άλλων Οργανισμών, διότι αυτά δεν αποτελούν ποσά αποζημιώσεων του άρθρου 14 του ΚΦΕ.
Β. Έκτακτη εισφορά σε αντικειμενικές δαπάνες (άρθρο 30)
1. Με το Δ12Α 1136024 ΕΞ2011-27/9/2011 έγγραφό μας, έγινε δεκτό ότι για τα ΕΙΧ αυτοκίνητα που αγοράστηκαν από τον ΟΔΔΥ, ως έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα θεωρείται αυτό που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας που χορηγήθηκε μετά τη μεταβίβασή τους από τον ΟΔΔΥ.
2. Περαιτέρω, στην περίπτωση εταιρειών (Ο.Ε., Ε.Ε., κοινοπραξίες, ΕΠΕ, Α.Ε.) όπου η αντικειμενική δαπάνη των ΕΙΧ που έχουν στην κυριότητα ή κατοχή τους επιμερίζεται μεταξύ των μελών τους, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 16 του Κ.Φ.Ε., όταν υπάρχει αυτοκίνητο ή αυτοκίνητα άνω των 1.929 κ.εκ. και με παλαιότητα κάτω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, η έκτακτη εισφορά υπολογίζεται χωριστά για καθένα από αυτά τα αυτοκίνητα και στη συνέχεια επιμερίζεται μεταξύ των μελών ανάλογα με τα ποσοστά συμμετοχής τους στην εταιρεία όταν πρόκειται για Ο.Ε., Ε.Ε., κοινοπραξίες και ΕΠΕ και ισομερώς μεταξύ των διευθυνόντων και εντεταλμένων συμβούλων, διοικητών και προέδρων όταν πρόκειται για Α.Ε.
Γ. Τέλος επιτηδεύματος (άρθρο 31)
1. Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1167/2.8.2011 Υπουργική Απόφαση, για το οικονομικό έτος 2011, το τέλος επιτηδεύματος θα υπολογιστεί για τους επιτηδευματίες φυσικά πρόσωπα με βάση τα δηλωθέντα εισοδήματα Δ’ και Ζ’ πηγής, καθώς και για νομικά πρόσωπα, τα οποία έχουν υποβάλει δηλώσεις Φ.Ε. για ένα τουλάχιστον από τα τρία τελευταία οικονομικά έτη, εφόσον πληρούν τις λοιπές απαιτούμενες προϋποθέσεις.
2. Σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 31 του ν.3986/2011, εξαιρούνται μόνο οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων (όχι η άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος), εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία έτη από το έτος συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65° έτος της ηλικίας. Από την υπηρεσία μας διευκρινίστηκε, με το έγγραφο Δ12Α 1137025 ΕΞ2011/30.09.2011 και σχετικά με τον υπολογισμό της ηλικίας, να εξαιρούνται όσοι γεννήθηκαν πριν από την 1/1/49.
Επίσης, όσον αφορά στην εξαίρεση των ελεύθερων επαγγελματιών και των ατομικών εμπορικών επιχειρήσεων κατά τα πέντε πρώτα έτη από την πρώτη τους έναρξη, διευκρινίζεται ότι η πρώτη έναρξη πρέπει να είναι μετά την 1/1/06. Στις περιπτώσεις που ο επιτηδευματίας έχει πραγματοποιήσει στο παρελθόν κι άλλη έναρξη, δεν εξαιρείται, ακόμη κι αν τη συγκεκριμένη έναρξη την έχει διακόψει.
3. Τέλος, επισημαίνεται ότι στην πιο πάνω σχετική Υπουργική Απόφαση, έχει οριστεί ποιες περιοχές είναι τουριστικοί τόποι και πώς εξευρίσκεται ο πραγματικός πληθυσμός.
Δ. Λοιπές οδηγίες
1. Σε περίπτωση θανάτου του υπόχρεου, οι κληρονόμοι του ευθύνονται για την καταβολή του ποσού της εισφοράς, ανάλογα με το ποσοστό της κληρονομικής τους μερίδας.
2. Σε περίπτωση αμφισβήτησης του Εκκαθαριστικού Σημειώματος Εισφορών και Τέλους Επιτηδεύματος ν.3986/2011, ο φορολογούμενος μπορεί να ασκήσει κατά του σημειώματος αυτού, μόνο προσφυγή ενώπιον του αρμόδιου Διοικητικού Πρωτοδικείου, χωρίς όμως να αναστέλλεται η καταβολή του βεβαιωθέντος ποσού.
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Π. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Νίκος Παπαδάκος. http://www.zougla.gr/page.ashx?pid=2&aid=419855&cid=8