Δεν είμαστε τίποτα να γίνουμε τα πάντα. (Σύνθημα σε τοίχο του πανεπιστημίου)
Ελληνες στα άκρα. Ολα συμβαίνουν ως εάν η ζωή μας όλη συντάσσεται και εναρμονίζεται με την έλευση της καταστροφής. Επίσημα χείλη σε παραστατικές περιγραφές έχουν κατά καιρούς φροντίσει να αποτυπώσουν το τέλος του τέλους. Μιλούν για τη μελλοντική Ελλάδα ως μια χώρα τού “δίχως”. Δίχως φως, δίχως τρόφιμα, δίχως βενζίνη, δίχως φάρμακα.
Κι όμως το σενάριο της εσχάτης καταστροφής ίσως μείνει στην Ιστορία σαν μια ιστορική έντεχνα καλλιεργημένη κατασκευή. Η ψυχική μας υγεία περιφρουρείται αν υπονομεύσουμε μέσα μας το εσχατολογικό σενάριο. Διερωτάται κανείς αν το σενάριο της ολικής καταστροφής δεν επιστρατεύεται για να γίνει πιο ανεκτό αυτό που ζούμε τώρα.Η πραγματικότητα δηλαδή μιας σχετικής, μιας σχεδόν καταστροφής.
Ένα εκατομμύριο οι άνεργοι, και οι εν δυνάμει άνεργοι; Πόσοι; Τα φαρμακεία που αντί να προμηθεύουν φάρμακα μοιράζουν ομπρέλες για να προστατέψουν από το λιοπύρι τους απελπισμένους ασθενείς. Η χώρα τού δίχως είναι ήδη εδώ. Ή μάλλον η χώρα τού «δεν υπάρχει». Δεν υπάρχει κάδος σκουπιδιών δίχως την αδέσποτη γάτα, τον άνθρωπο-σκιά να ψαχουλεύει. Δεν υπάρχει μέρα που μια ένοπλη ληστεία να μη σκορπά τον φόβο. Εν δυνάμει θύματα όλοι μας. Εν δυνάμει δράστες; Πόσοι; Ποιοι; Δεν υπάρχει νύχτα που να μην εγκαθίσταται ο φόβος του Καλάσνικοφ στο μυαλό εκείνου που ετοιμάζεται να κοιμηθεί. Ανήσυχος, έμφοβος ύπνος μέσα σε σιδερόφραχτα σπίτια-κλουβιά. Ενα απέραντο ναρκοπέδιο ο κόσμος. Πώς να έχει την οποιαδήποτε αξία σε έναν τέτοιον κόσμο η ανθρώπινη ζωή; Ανταλλάξιμη, ευτελής, ανάξια υπεράσπισης.
Οι Έλληνες στα όριά τους. Έτοιμοι «δι’ ασήμαντον αφορμήν» να εκραγούν.
Μια θάλασσα από βενζίνη στα πόδια μας. Αρκεί ένα σπίρτο για να αρπάξει φωτιά. Οι Ελληνες με το σπίρτο στο χέρι κραυγάζουν, βρίζουν, ουρλιάζουν ή απλά και μόνο αναλύονται σε λυγμούς. Καταθλιμμένοι, οργισμένοι, άρρωστοι. Τρελαίνονται. Η βία παραμονεύει. Ομως ως ινδουιστική θεότητα που στοχεύει στη νίκη επί των δαιμόνων, η βία αυτή έχει πολλά χέρια. Χέρια-φονικά όπλα που στρέφονται στον άλλον. Τον στραγγαλίζουν, τον ταπεινώνουν. Ενδόμυχα χαίρονται για τη δυστυχία του: «Εκείνος και όχι εγώ».
Χέρια-φονικά όπλα στρέφονται όμως και ενάντια στον ίδιο τον εαυτό. Αλκοόλ, ουσίες, κατάλυση δεσμών που κάποτε λογαριάζονταν ως ιεροί, αυτοκτονίες, άμεσες και έμμεσες, αφαίρεση νοήματος από νοηματοδοτημένες μέχρι πρότινος δραστηριότητες. Δεν έχει τέλος ο κατάλογος.
Η φιλαργυρία, η αναλγησία, ο ρατσισμός, όπως και η ευαισθησία στον πόνο του άλλου ένα βάλσαμο για να γιατρεύει τις εσωτερικές πληγές. Όλα όμως στο τέλος γίνονται δηλητήριο.
Πώς να κατανοήσεις την ακρότητα των συμπεριφορών; Ως πάνχρηστον, ως ερμηνευτική πανάκεια, η κρίση επιστρατεύεται για να εξηγήσει τα πάντα. Πόσο απλουστευτική είναι μια τέτοια τακτοποίηση;
Αυτοκτόνησε, σκότωσε, σκοτώθηκε, τρελάθηκε, λόγω κρίσης. Η πολυπλοκότητα του ψυχισμού αντιστέκεται σε ευθύγραμμες εξισώσεις.Πέραν της οικονομικής ανέχειας αξίζει να αναζητήσουμε έννοιες που σχετίζονται μεν με αυτήν αλλά και την υπερβαίνουν. Θα ανατρέξω στις καταγραφές της εμπειρίας όσων επέζησαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης (βλέπε π.χ. τις συγκλονιστικές καταγραφές του Jean Amery ή του Primo Levi). Η έννοια του αβοήθητου έρχεται στο προσκήνιο.Προτείνω να τη συλλογιστούμε στη μεταφορική της διάσταση. Με το πρώτο γρονθοκόπημα στο πρόσωπο το θύμα διαπιστώνει παράλυτο από έκπληξη ότι όλα μπορεί πλέον να του συμβούν. Η απώλεια εμπιστοσύνης στον κόσμο ακολουθεί. Παύει η βεβαιότητα ότι από συνέπεια προς γραπτά ή άγραφα κοινωνικά συμβόλαια ο άλλος θα διαφυλάξει την ακεραιότητά μου, θα σεβαστεί την υλική και μεταφυσική μου υπόσταση.
Το να παύουμε να ελπίζουμε σε οποιαδήποτε βοήθεια οδηγεί σε υπαρξιακό εκμηδενισμό. Η προσδοκία βοήθειας, η πεποίθηση ότι κάποιος θα βρεθεί να μας συνδράμει συγκαταλέγεται στις θεμελιώδεις εμπειρίες όχι μόνο του ανθρώπου αλλά και του ζώου.Μαζί με τον αγώνα για επιβίωση αποτελούν συστατικό στοιχείο του ψυχισμού. Η ενοχή του επιζώντος στα στρατόπεδα συγκέντρωσης ήταν το αίτιο για πολλές καταστραμμένες με το τέλος του πολέμου ζωές. Αναρωτιέμαι μέσα σε αυτή τη φυσικοποίηση της αθλιότητας που σήμερα ζούμε μπορεί να υπάρξει η οποιαδήποτε ενοχή του επιζώντος;Αλλωστε το είπαμε, η μέρα αυτή αργεί.
Και στο διά ταύτα;
Μου το δωρίζει ένας τυφλός φοιτητής μου. Τον εξετάζω λίγες ημέρες πριν προφορικά. Με καθηλώνει η αιχμηρότητα της σκέψης του, η αναλυτική δύναμη του λόγου του. Νιώθω αμήχανα, συλλογίζομαι τον κόπο που καταβάλλει στην αφιλόξενη πόλη για να μάθει, για να μετακινηθεί. Προτού υποβασταζόμενος φύγει, τον ρωτώ αν έχει κάτι να συμβουλέψει εμάς τους αρτιμελείς. Δίχως να διστάσει μου απαντά: «Να οχυρώνουμε τον εαυτό μας μέσα από αυτά που δεν μπορεί κανείς να μας πάρει». Τι είναι αυτά; «Η γνώση και ο έρωτας».
Η χώρα τού τίποτα για λίγο μεταμορφώθηκε στη χώρα που είναι ικανή να μεταμορφώσει το τίποτα στα πάντα. Η σκέψη και ο έρωτας. Και η ελπίδα που δεν την υφαρπάζει κανείς. Είναι εκεί και περιμένει!..
* Σύνθημα σε τοίχο του πανεπιστημίου
[Γράφει η Φωτεινή Τσαλίκογλου, καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, κείμενο από Το Βήμα, 5/5/2013]
Ποσο θα ηθελα να ισχυουν τα παρακατω λογια :
” η χωρα του τιποτα που ειναι ικανη να το μεταμορφωσει στα παντα … ” .
Ευσεβεις ποθοι μιας χωρας και ενος λαου που ,εδω και αιωνες ,στηριζει την υπαρξη του σε καποια απομειναρια μιας παλιας ενδοξης εποχης και πανω στο ψεμα …
Και ειναι τετοια και τοση η βλακεια αυτου του λαου που δεν κανει ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΕ για να σταθει σε καποιο υψος και να διεκδικησει μερος αυτου που του αναλογει στο στερεωμα εκμεταλευομενος ,εστω ,καποια απο τα χαρακτηριστικα της φυλης , που τοσο υπερηφανοι ειμαστε οτι διαθετουμε ….
Παρα ,με ψεματα και αυταπατες εχτισε και προσπαθει να συντηρησει την οποια τραγικη θεση εχει κατακτησει ,μεχρι τωρα ,στην οικουμενη …
Ως “ανθέλλην” λοιπον ,σας καλωσορίζω στην τάξη των ανθελλήνων, που για μένα είναι οι πιο σωστοί και χρήσιμοι Ελληνες. Είναι οι μόνοι που πραγματικά αγαπούν την πατρίδα τους και της λένε αλήθειες – έστω και δυσάρεστες.
Μόνο πάνω σε αλήθειες μπορεί να χτιστεί μία υγιής και ρωμαλέα εθνική ταυτότητα .Με απατες ειδαμε τι χτιστηκε τοσα χρονια …
Οι μύθοι βούλιαξαν αυτο το έθνος.
Δεν μας άφησαν ποτέ να δουμε την πραγματικότητα ,να δούμε το αληθινό μας πρόσωπο στον καθρέφτη. Το πόσο σημαντικό είναι το ψεμα για μας φαίνεται από την αντίδρασή μας: σε κάθε αμφισβητηση εκλύεται υστερία που πλημμυρίζει το διαδίκτυο .
Νομιζουμε οτι ειμαστε λαος φιλοξενος .Και βλεπουμε καθημερινα την αντιμετωπιση των προσφυγων απο τους συνελληνες πατριωτες …Παντως εγω δεν ξερω κανεναν Ελληνα να προσφερει το κρεββατι του να κοιμηθει ο φιλοξενουμενος ,οπως ειναι παραδοση σε καποιες χωρες ,οχι μακρια μας …
Νομίζουμε πως είμαστε λαός σπλαχνικός και φιλάνθρωπος: όμως έχουμε κάνει θηριωδίες φοβερές. Στην κατάληψη της Τριπολιτσάς σφάχτηκαν αναίτια χιλιάδες άμαχοι. Στη Μικρασιατική Εκστρατεία ο Ελληνικός Στρατός έκανε απίστευτες σφαγές και ωμότητες – προκαλώντας τα άγρια αντίποινα .
Και μην ξεχναμε το μονο χαρακτηριστικο που κληρονομησαμε απο τους προγονους .Τη ΦΑΓΩΜΑΡΑ ! Ενας παντοδυναμος λαος και ο πολιτισμος του ,αλληλοεξοντωθηκε στον Πελοποννησιακο πολεμο ,επειδη δεν ανεχοταν να βλεπει τον συνανθρωπο του να ειναι καλυτερος !!!
Ναι ,συμφωνα με αυτο το σκεπτικο ,οντως ειμαστε απογονοι των αρχαιων Ελληνων .
Αυτά δεν μας τα είπαν στο σχολείο …
Νομίζουμε πως η εκκλησία μας είναι ανώτερη: μπορεί να μην είχε Ιερά Εξέταση αλλά έκαψε, έσφαξε και βασάνισε τους Ελληνες εθνικούς και στην Εικονομαχία σκότωσε εκατό χιλιάδες «αντιφρονούντες». Διελυσε καθε απομειναρι της παλαιας θρησκειας ,με το ετσι θελω ,στερωντας εμας και την ανθρωποτητα ολοκληρη απο μνημεια απιστευτης ομορφιας ,αρμονιας και αξιας ισοπεδωνοντας τους αρχαιους ναους και καταστρεφοντας τα παντα στο περασμα της .Και ολα αυτα στο ονομα της αγαπης και της αφεσης αμαρτιων που διδαξε ο Ιησους …
Αργότερα καταράστηκε τον Ρήγα, πολέμησε και αφόρισε την Επανάσταση, και για να καλύψει την ντροπή της επινόησε μετά τους μύθους της Αγίας Λαύρας και του Κρυφού Σχολειού.
Νομίζουμε ότι κρατάμε από μεγάλο σόι, αλλά το Βυζάντιο ήταν πολυεθνικό ρωμαϊκό και όχι ελληνικό κράτος .Η Ανατολικη Ρωμαϊκη αυτοκρατορια μετονομαστηκε σε Βυζαντιο απο εμας .Ούτε ένας αυτοκράτορας δεν καταγόταν από την κυρίως Ελλάδα. Ρωμιοί ,Ρωμαιοι δηλαδή ,ονομαζόμασταν ( κατι βοσκοι που ειχαν απομεινει στη χωρα ,αφου ολοι οι υπολοιποι εφυγαν προς τη Δυση ,μεταλαμπαδευοντας τις αξιες του Ελληνισμου σε ωτα ευηκωα ), μέχρι που μας ξαναβάφτισαν Ελληνες οι Δυτικοί ,για να δημιουργησουν ενα κρατος αναχωμα στη Οθωμανικη επεκτατικοτητα .
Οι οποίοι και μας απελευθέρωσαν, όταν η Επανάστασή μας είχε αποτύχει – χάρη στο αλληλοφάγωμά μας !!!
Και βέβαια ο Xορός του Ζαλόγγου ήταν μύθος.
Το τραγούδι που (δήθεν) τραγούδαγαν οι Σουλιώτισσες γράφτηκε 106 ( ΕΚΑΤΟΝ ΕΞΙ ) χρόνια μετά. Και θα ήταν και δύσκολο να το προφερουν κιολας οι γυναικες ,αφού οι Σουλιωτισες ήταν αλβανόφωνες !!!
Οπως τα πληρώματα του ελληνικού στόλου που, όπως γράφει ο Παπαρρηγόπουλος, δεν κατάλαβαν λέξη από τον λόγο που τους έβγαλε ο Μαυροκορδάτος στα ελληνικά …
Ούτε αυτά τα μάθαμε ποτέ !!!
Οι νικητες γραφουν την ιστορια ,δυστυχως …
Πατώντας κι’ εμεις λοιπον πάνω στους μύθους που δημιουργησαμε ,χτίσαμε μια ψεύτικη ταυτότητα. Γίναμε «κακομαθημένα παιδιά», όπως σωστά μας αποκάλεσε ο Ζαμπέλιος, και περιμένουμε από τους άλλους λαούς ειδική μεταχείριση ,στηριζωμενοι πανω στην κληρονομια των ταχα προγονων μας .
Οπότε η Μαρία Ρεπούση και οι λοιποι γραφικοι ,οπως τους χαρακτηριζει η μαζα των Ελληναραδων ,κάνει άγια δουλειά όταν προσπαθεί να μας συνεφέρει. Μακάρι και οι άλλοι ιστορικοί ( που όλα αυτά τα γνωρίζουν καλά ) να είχαν το θάρρος της ωστε να προσφερουν μια τεραστια υπηρεσια ,σ’ αυτο τον ταλαιπωρο τοπο .
Μηπως και καποια στιγμη ξυπνησουμε απο το ληθαργο μας και καταλαβουμε οτι δεν ειμαστε τιποτα ,ωστε να κανουμε κατι …
Να και ποιο ειναι το gadget που χρειαζομαστε ,σε Εθνικο επιπεδο ,μηπως και ξυπνησουμε …
Και ως συνηθως ,αλλοι το ανακαλυψαν .
Γαμωτο …
http://www.iefimerida.gr/news/109843/χαστούκια-σε-όσους-ροχαλίζουν-εξασφαλίζει-πρωτοποριακό-ρομπότ-μαξιλάρι-βίντεο