Απανωτά χτυπήματα αφελληνισμού δέχεται η πρωτοβάθμια περίθαλψη της χώρας, με στόχο την παραχώρηση του φιλέτου, σε επιχειρηματικά σχήματα του εξωτερικού.
Μετά τις καθυστερήσεις πληρωμών σε ελεύθερους επαγγελματίες γιατρούς, εργαστήρια και διαγνωστικά κέντρα, την αδυναμία του ΕΟΠΥΥ να εκκαθαρίσει τις υπολειπόμενες οφειλές του 10% για επισκέψεις και εξετάσεις επειδή δεν διαθέτει ελεγκτικούς μηχανισμούς, τώρα η κυβέρνηση και ο ΕΟΠΥΥ ανακαλύπτουν ξαφνικά «Κατευθυντήριες Οδηγίες Ποιότητας», με στόχο να εκτινάξουν το λειτουργικό κόστος των εργαστηρίων σε μη βιώσιμα όρια, όχι για την ουσία των ποιοτικών προδιαγραφών, αλλά για τη δημιουργία ενός επιπλέον μηχανισμού ελέγχου, χωρίς όμως την απαραίτητη υποδομή.
Η κυβέρνηση ζητά να υπάρχουν τα διεθνή πιστοποιητικά ποιότητας για τις διαδικασίες παραγωγής των ιατρικών αποτελεσμάτων στα εργαστήρια, να ελέγχονται από τους φορείς πιστοποίησης, και οι δημόσιες υπηρεσίες να πιστοποιούν κι αυτές την ύπαρξη των πιστοποιητικών, δίνοντας άλλο ένα περιθώριο ανάπτυξης στη διαφθορά, και μάλιστα χωρίς να υπάρχουν τα ανάλογα εκπαιδευμένα στελέχη!
Σε σχετική ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Πρωτοβάθμιας Υγείας επισημαίνει ότι «με τις “Κατευθυντήριες Οδηγίες Ποιότητας” παρακάμπτονται οι αντικειμενικές διαδικασίες πιστοποίησης που υπάρχουν βάσει των διεθνών προτύπων και προτείνουν να αξιολογηθούμε με κριτήρια πρωτότυπα και εν πολλοίς θα ανεφάρμοστα από επιτροπές αξιολόγησης διοικητικών υπαλλήλων που “πιθανώς”… θα αξιολογούν με υποκειμενικά κριτήρια. Με μία προσχηματική διαβούλευση, χωρίς ουσιαστικό διάλογο η κυβέρνηση προχωρά ακάθεκτη στον αφελληνισμό της Εργαστηριακής Ιατρικής Περίθαλψης».
Το θέμα απασχόλησε και τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών, που συγκάλεσε σύσκεψη όλων των εμπλεκομένων φορέων και διαπιστώθηκε πως οι προδιαγραφές που θέτει ο ΕΟΠΥΥ, αναπαράγουν τα πιστοποιητικά ISO 9001-2001 και ISO 15189-2007.
Όμως στη σύσκεψη τονίσθηκε, ότι τα ιατρικά εργαστήρια και τα διαγνωστικά κέντρα ήδη παίρνουν άδεια, μόνον εφόσον πληρούν τις συγκεκριμένες διαδικασίες και προδιαγραφές, όπως προβλέπεται από το Προεδρικό Διάταγμα 84/2001. Επιπλέον, ο Ν.4025/2011 αναφέρει αναλυτικά τα κριτήρια για τον ποιοτικό έλεγχο των παρεχόμενων υπηρεσιών από τους φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας, ο οποίος πρέπει να διενεργείται από εξουσιοδοτημένο φορέα του Δημοσίου ή οποιονδήποτε άλλον διαπιστευμένο φορέα του εσωτερικού ή εξωτερικού.
Έτσι η σύσκεψη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι «κατευθυντήριες οδηγίες ποιότητας» δεν έχουν νομοθετικό έρεισμα και αμφισβητούν τόσο τις παραπάνω διατάξεις, όσο και τη μέχρι σήμερα λειτουργία εργαστηρίων και διαγνωστικών κέντρων.
Τα προτεινόμενα μέτρα στοχεύουν στην εξόντωση των μικρών και μεσαίων εργαστήριων και διαγνωστικών κέντρων και σηματοδοτούν το άνοιγμα στο μεγάλο διεθνές επιχειρηματικό κεφάλαιο. Επίσης όλο το πλαίσιο των κατευθυντήριων οδηγιών κινείται στην λογική της υποβάθμισης του ρόλου του επιστημονικά υπεύθυνου, διότι δεν αναδεικνύεται πουθενά ο ρόλος τους.
Η σύσκεψη όλων των εκπροσώπων των φορέων, διαπίστωσε επίσης πως δεν προκύπτει απολύτως καμία νέα παράμετρος λειτουργίας επιστημονική ή ποιοτική, αλλά μόνο εμπορική, αφού η κατάταξη Διαγνωστικών εργαστηρίων με βάση τα αστέρια, αφορά μόνο κατηγοριοποίηση εμπορικών επιχειρήσεων και όχι ιατρείων. Και το θέμα αφορά μόνο όρους marketing και σε καμία περίπτωση δεν αφορά χώρους περίθαλψης και άσκησης της ιατρικής επιστήμης.
Τέλος, η αθέμιτη πρακτική συνεχούς ελάττωσης της ασφαλιστικής τιμής σε συνδυασμό με την επιβολή αύξησης άσκοπων εξόδων και φορολογικών δεικτών, οδηγεί σε υποβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών με τελικό αποτέλεσμα την εκτόξευση του κόστους υγείας από την αυξημένη νοσηρότητα του πληθυσμού.
Read more: http://www.newsbomb.gr/