«Χειρόφρενο λόγω βλάβης» έχει τραβήξει τουλάχιστον ένα στα τέσσερα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ του λεκανοπεδίου Αττικής. Ο στόλος του ΕΚΑΒ είναι γηρασμένος, με αποτέλεσμα οι βλάβες να είναι ένα σχεδόν καθημερινό φαινόμενο. Από την άλλη, τα ασθενοφόρα που είναι εν κινήσει δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες του πληθυσμού λόγω της έλλειψης διασωστών.
«Το κάθε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ έχει διανύσει τουλάχιστον 600.000 με 700.000 χιλιόμετρα. Εχουν αγοραστεί το 2004 και δουλεύουν 24 ώρες το 24ωρο. Και αυτό όταν η συνήθης πρακτική για τα επαγγελματικά οχήματα είναι η αντικατάστασή τους κάθε πενταετία», σημειώνει στην «Κ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στο ΕΚΑΒ Αττικής κ. Ιω. Χούσος. Το αποτέλεσμα είναι τα ασθενοφόρα να εμφανίζουν με μεγάλη συχνότητα βλάβες και παράλληλα, η υποχρηματοδότηση του ΕΚΑΒ έχει ως αποτέλεσμα να μην προχωρούν γρήγορα οι επισκευές. Οπως αναφέρει ο κ. Χούσος, «αυτή τη στιγμή από τα 140 ασθενοφόρα που διαθέτει το ΕΚΑΒ του Λεκανοπεδίου τα 37 είναι “κλειστά” λόγω βλάβης».
Ακόμα και το πρόσφατο τραγικό δυστύχημα στην Κρήτη με θύματα τον διευθυντή του ΕΚΑΒ και τον εκπρόσωπο των εργαζομένων έχει, σύμφωνα με τον κ. Χούσο, στο «ιστορικό της» μία βλάβη οχήματος, αφού αρχικά οι δύο άνδρες επιβιβάστηκαν σε υπηρεσιακό αυτοκίνητο το οποίο, ωστόσο, χάλασε και αναγκάστηκαν να πάρουν το μοιραίο ασθενοφόρο. «Το κάθε ασθενοφόρο το έχουμε “χτίσει” ξανά από 2 και 3 φορές με αλλαγές κινητήρα και διαφόρων ανταλλακτικών», σημειώνει, τονίζοντας ότι η λύση είναι η ανανέωση του στόλου. Αλλά ο διαγωνισμός για την προμήθεια 200 νέων ασθενοφόρων έχει «μπλοκάρει» για δεύτερη φορά, αφού οι τρεις εταιρείες που έλαβαν μέρος είτε δεν κατέθεσαν τα σωστά δικαιολογητικά είτε δεν πληρούσαν τις προδιαγραφές.
Την ίδια στιγμή, οι ελλείψεις σε διασώστες έχουν ως αποτέλεσμα να αντιστοιχεί στο Λεκανοπέδιο ένα ασθενοφόρο ΕΚΑΒ προς 75.000 κατοίκους, όταν στην Ευρώπη ο μέσος όρος είναι ένα ασθενοφόρο προς 25.000 κατοίκους. Στην Αττική «βγαίνουν» κατά την πρωινή και την απογευματινή βάρδια 65-70 ασθενοφόρα και κατά τη νυχτερινή 25-30. «Προσπαθούμε κάνοντας προσεκτική διαλογή των περιστατικών να εξυπηρετούμε με προτεραιότητα τα επείγοντα περιστατικά. Αλλά πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος ακόμα και το μη επείγον περιστατικό να εξελιχθεί σε επείγον», επισημαίνει ο κ. Χούσος.
Και αυτό, όταν έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα τα πραγματικά επείγοντα περιστατικά που καλείται να αντιμετωπίσει το ΕΚΑΒ, λόγω της «στροφής» των πολιτών στον δημόσιο τομέα. Αν και ο αριθμός των περιστατικών που εξυπηρετεί το ΕΚΑΒ παραμένει σταθερός και κυμαίνεται στα 1.200 με 1.500 το 24ωρο, πλέον έχουν μειωθεί οι περιπτώσεις πολιτών που καλούσαν ακόμα και για έναν απλό πόνο στη μέση το ασθενοφόρο -αφού σκέφτονται πλέον το κόστος επίσκεψής τους στο νοσοκομείο- και αντίθετα έχουν αυξηθεί τα περιστατικά που είναι επείγοντα. «Αυτοί που παλαιότερα θα απευθύνονταν στο ιδιωτικό νοσοκομείο και θα εξυπηρετούνταν με το ασθενοφόρο που διαθέτει το ιδιωτικό, τώρα λόγω οικονομικής κρίσης θα πάνε στο δημόσιο και θα καλέσουν το ΕΚΑΒ», εξηγεί ο κ. Χούσος.
«Αιτία πολέμου»
Για τους εργαζομένους στο ΕΚΑΒ, η πρόταση του αναπλ. υπουργού Υγείας Μ. Σαλμά για μετάταξη προσωπικού από τους ΟΤΑ στο Συντονιστικό Κέντρο του ΕΚΑΒ αποτελεί «αιτία πολέμου». «Θα πεθάνει κόσμος με μαθηματική ακρίβεια εάν συμβεί αυτό», σημειώνει ο κ. Χούσος, τονίζοντας ότι χρειάζεται ειδική εκπαίδευση γι’ αυτήν την υπηρεσία. «Ζητάμε την ανάπτυξη και όχι την υποβάθμιση του ΕΚΑΒ. Οχι μετατάξεις προσωπικού, νέα ασθενοφόρα και επαρκή χρηματοδότηση», καταλήγει ο κ. Χούσος. Σημειώνεται ότι ο φετινός προϋπολογισμός για το ΕΚΑΒ ήταν 12 εκατ. ευρώ από τα οποία εκταμιεύθηκαν τα 11, όταν προ κρίσης ο ετήσιος προϋπολογισμός ανερχόταν στα 20 εκατ. Επίσης λόγω του «κουρέματος», τα αποθεματικά του ΕΚΑΒ που ήταν για λειτουργικές δαπάνες μειώθηκαν από 5 εκατ. σε 1,5 εκατ.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_21/12/2012_505799