Έκπληκτη η διεθνής φαρμακοβιομηχανία παρακολουθεί τις επιθετικές κινήσεις
της Κίνας σε σχέση με τη χορήγηση υποχρεωτικών αδειών φαρμάκων.
Ειδικότερα, χάρη σε πρόσφατη τροποποίηση των νόμων περί πνευματικής
ιδιοκτησίας, η κινεζική κυβέρνηση μπορεί να επιβάλει τώρα την κυκλοφορία
γενόσημων φαρμάκων στην αγορά πριν να χαθεί η προστασία της πατέντας για
τα αυθεντικά, επώνυμα φάρμακα.
Η Κίνα φυσικά δεν είναι μόνη της σε αυτή την κίνηση: Η Ινδία προκάλεσε
πρόσφατα διεθνείς αντιδράσεις, αναγκάζοντας τη Bayer να χορηγήσει άδεια
του αντικαρκινικού φαρμάκου Nexavar στην ινδική NATCO Pharma, η οποία
υποσχέθηκε να πωλεί το γενόσημό του σε τιμή 176 δολαρίων ανά μήνα, σε
σύγκριση με τα 5.600 δολάρια τον μήνα που πωλείται από την Bayer. Η ινδική
εταιρεία γενοσήμων για χρόνια προσπαθούσε να πάρει αίτηση για τη χορήγηση
υποχρεωτικής άδειας για το εν λόγω γενόσημο. Αμέσως μετά την απόφαση, η
Cipla, μια άλλη εγχώρια φαρμακοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι θα πουλήσει το
δικό της αντίγραφο σε ακόμη χαμηλότερη τιμή.
Παράλληλα, η Ταϊλάνδη έχει επίσης ασκήσει την υποχρεωτική χορήγηση
αδειών γενοσήμων, για φάρμακα για το AIDS, ενώ η Βραζιλία ήδη χρησιμοποιεί
ενδεχόμενη απόφαση ως διαπραγματευτικό εργαλείο απέναντι στις ξένες
φαρμακοβιομηχανίες.
Η όλη ιδέα επικυρώνεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, γιατί δίνει
πρόσβαση σε σωτήρια φάρμακα σε περίπτωση εθνικής έκτακτης ανάγκης που
αφορά τη δημόσια υγεία.
Oι πρόσφατες κινεζικές νομοθετικές ρυθμίσεις βασίζονται στη σιγουριά μιας
ραγδαία αναπτυσσόμενης αγοράς φαρμάκων, που θα δώσει στις εταιρείες τη
δυνατότητα να αναπληρώσουν τη βραδεία ανάπτυξη που καταγράφεται σε
άλλες αγορές. H Κίνα έχει δύο στρατηγικές επιλογές: Είτε να χρησιμοποιήσει
τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις για να οδηγήσει χαμηλότερα τις τιμές μέσω
διαπραγμάτευσης είτε να υποχρεώσει στην ουσία τις μεγάλες φαρμακευτικές
εταιρείες για χορήγηση άδειας παρασκευής φαρμάκων σε κινεζικές εταιρείες
γενοσήμων. Και φυσικά οι φαρμακευτικές εταιρείες δύσκολα θα μπορέσουν
να αρνηθούν, καθώς όλες οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου έχουν επενδύσει
εκατοντάδες εκατομμύρια μόλις τον τελευταίο χρόνο σε νέες κινεζικές
εγκαταστάσεις, καθώς και σε πρόσληψη χιλιάδων νέων αντιπροσώπων
πωλήσεων, στοχεύοντας σε μια αγορά με τεράστια μάζα.